suplementacja witaminy D

Dr Greger niedawno opublikował video, w którym informuje o suplementacji witaminy D – na którą praktycznie cała populacja osób mieszkających dalej od równika (nie tylko weganie) mają niedobór. Jako osoby żywieniowo nieobojętne, powinniśmy suplementować witaminę D. Weganie najczęściej przyjmują tę witaminę w formie D2. Witamina D w formie D3 jest najczęściej pozyskiwana ze zwierząt, są jednak wyjątki (np D3 pozyskiwane z porostów) – należy jednak wypytać producenta o pochodzenie jego D3.

Video dostępne jest tu: https://www.youtube.com/watch?v=I1uoc8ZN0m4 , polecam też linki pod video, jest tam masa dodatkowych informacji związanych z witaminą D.

Najważniejsze wnioski:

– spożywanie witaminy D jest ujemnie skorelowane ze śmiertelnością (im więcej witaminy D, tym niższa śmiertelność)

– suplementacja witaminy D nie wymaga kontroli klinicznej

– dla większości populacji zalecana dzienna dawka to 2000IU

– dla osób z nadwagą zalecana dawka to 3000IU, a dla osób otyłych nawet więcej

– dla osób starszych (powyżej 70 lat) zalecana dawka może wynosić 3500IU

– suplementacja powyżej 10000IU może być toksyczna dla organizmu