Najlepsze jedzenie zmniejszające ryzyko udaru

Krótkie, acz istotne video Dr Gregera dotyczy zmniejszenia ryzyka wystąpienia udaru poprzez jedzenie. Klip jest dostępny TU.

Najważniejsze fakty:

Udar pozostaje jedną z najbardziej dewastujących chorób neurologicznych, często prowadzi do śmierci lub znacznego uszkodzenia fizycznego bądź niepełnosprawności.

– W Stanach Zjednoczonych udar jest czwartą przyczyną śmierci, a najczęstszą przyczyną trwałej niepełnosprawności.

– Proste zasady dotyczący trybu życia mogą ryzyko udaru zmniejszyć o około 80%, są to: zmiana diety, rzucenie palenia i regularne ćwiczenia.

– Dieta powinna być bardziej oparta na roślinach.

Pełne ziarna, owoce, warzywa, soczewica, fasole i ziarna mają o wiele mniej cholesterolu, niż większość Amerykan spożywa.

– Dla wegetarian konieczna jest regularna suplementacja witaminy B12 lub spożywanie produktów fortyfikowanych tą witaminą.

– Dzienne przyjęcie o 7g błonnika więcej (dla populacji europejskiej) oznacza o 7% mniejsze ryzyko udaru. Inne badanie wnioskuje nawet 12% spadek ryzyka wystąpienia udaru przy dawce błonnika zwiększonej o 10g dziennie. Zwiększenie spożycia błonnika zmniejsza ryzyko śmierci również z powodu: ataku serca, zawału, raka, cukrzycy, choroby dróg oddechowych i infekcji. Dzieje się tak dzięki przeciwzapalnym właściwościom pełnego ziarna i błonnika.

– Z badań wynika także, że spożycie większej ilości mięsa dziennie zwiększa ryzyko udaru (o 10/13% przy zwiększeniu dziennego spożycia czerwonego mięsa o 100g; o 11% przy zwiększeniu dziennego spożycia przetworzonego mięsa o 50g).