Dieta wegańska w miażdżycy

Dieta wegetariańska i wegańska – aspekty zdrowotne przemawiające za słusznym zastosowaniem ich w profilaktyce i leczeniu miażdżycy

Wegetarianie cechują się nie tylko najmniejszym wskaźnikiem śmiertelności na choroby przewlekłe ale także najmniejszym ryzykiem zachorowania na te choroby. Badania epidemiologiczne dowodzą, że dieta wegetariańska znacznie obniża zakrzepicę żył i korzystnie wpływa na markery stanu zapalnego. Badania wykazały, że weganie mają najniższe ciśnienie tętnicze krwi. Wegetarianie i weganie w porównaniu do osób odżywiających się tradycyjnie mają niższy wskaźnik BMI, niższą zawartość cholesterolu we krwi, rzadziej występuje u nich nadciśnienie tętnicze, choroby serca, cukrzyca typu 2 i otyłość.

Wskaźniki te nie są spowodowane wyłącznie zmianą diety lecz także zmianą stylu życia na zdrowszy, gdyż osoby wybierające wegetarianizm bardzo często unikają palenia tytoniu, picia alkoholu czy spożywania w nadmiarze cukru, soli i słodyczy. Wybierają natomiast produkty pełnoziarniste zapewniające większe ilości składników mineralnych i błonnika.

(źródła: Appleby i wsp., 2002; Cundiff i wsp.; 2010, WHO, 2012; Craig, 2009)

Wpływ na choroby układu krążenia

Niektóre doświadczenia analizujące właściwości białka sojowego i wpływ na ryzyko chorób przewlekłych nie wykazują pozytywnych efektów lub wnoszą sprzeczne wyniki badań Istnieje jednak wiele analiz, które takie efekty wykazują.
W kilku doświadczeniach udowodniono, że wysokie spożycie fitoestrogenów pochodzących z soi jest odwrotnie proporcjonalne do wskaźników zachorowania na choroby układu krążenia. Metaanaliza podsumowująca 30 badań dotyczących spożycia nasion roślin strączkowych przedstawiła niewielką lecz znaczącą redukcję zarówno cholesterolu całkowitego jak i frakcji LDL przy konsumpcji 25g soi dziennie.

W badaniu Epic Oxford, w którym analizowano wpływ spożycia soi na profil lipidowy kobiet wykazano, że te z nich, które spożywały przynajmniej 6 g soi na dzień odznaczały się o 12,4% niższym stężeniem cholesterolu we krwi w porównaniu do kobiet spożywających jego mniejszą ilość (0,5g/dzień).

W innym badaniu, przeprowadzonym w Shanghaju, wśród kobiet, które spożywały przynajmniej 11,2 g białka pochodzącego z soi na dzień, ryzyko zachorowania na chorobę serca było aż o 75% niższe w porównaniu do kobiet, które spożywały soję w ilości mniejszej niż 4,5 g na dzień.

Większość badań nad właściwościami soi dokumentuje jej pozytywne efekty, uważa się, że redukuje ona zarówno cholesterol całkowity, frakcji LDL jak i triglicerydy. Efekt ten spowodowany jest głównie zawartością składników obniżających czynniki ryzyka chorób układu krążenia, m.in. izoflawonów (głównie daidzeiny i genisteiny) a także saponin i fitosteroli roślinnych. Składniki te chronią cząsteczki LDL przed utlenianiem a także zapobiegają tworzeniu się zakrzepów.

(źródła: Sacksi wsp., 2006; Matthan i wsp., 2007; Liua i wsp., 2012; Zhangi wsp., 2003; Chan i wsp., 2007; Jenkins i wsp., 2010; Bakhtiary i wsp., 2012; Harlandi wsp., 2008)


Autorką tekstu jest Iwona Kibil. Właścicielka poradni dietetycznej Wegecentrum. Specjalistka diet roślinnych oraz praktyk diety nieprzetworzonej, opartej o produkty roślinne. Absolwentka SGGW w Warszawie, Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji. Wciąż podnosi swoje kwalifikacje na UP w Poznaniu, także na Wydziale Nauk O Żywieniu Człowieka na kierunku dietetyka. Członkini Polskiego Stowarzyszenia Dietetyków. Uczestniczka wielu kursów i szkoleń, mi.n. z zakresu: dietcoachingu, żywienia kobiet w ciąży i małych dzieci, zaburzeń odżywiania się, dietoterapii w cukrzycy, chorobach tarczycy, neuro-linguistic programming. Autorka ebooka: ,”Weganka w ciąży”, i współautorka książki “Uodpornij się jedząc świadomie”. Autorka bloga Roślinny dietetyk. Autorka publikacji w magazynie Vege. Specjalizuje się w prowadzeniu diet roślinnych dla dzieci, osób dorosłych, kobiet w ciąży, karmiących, osób z nadwagą oraz obciążonych schorzeniami.

iwona

Strona Wegecentrum