Dieta wegańska u dzieci

Zarówno Amerykańskie Stowarzyszenie Dietetyczne jak i Amerykańska Akademia Pediatrii zapewniają, że dobrze zaplanowane diety wegańskie mogą zaspokoić potrzeby odżywcze niemowląt i wspierać normalny rozwój. Rodziców przede wszystkim należy edukować.

Energia
Najlepszym sposobem, aby upewnić się, że dzieci osiągają idealne tempo wzrostu jest, aby upewnić się, że posiadają odpowiednią ilość kalorii w diecie. Wtedy białko z diety może być wykorzystywane do wzrostu oprócz spełnienia zapotrzebowania na energię.
Weganie mogą mieć trudności z uzyskaniem wystarczającej ilości kalorii w diecie ich dzieci ze względu na niskokaloryczność diety wegańskiej samej w sobie. Ponadto, dzieci mają małe żołądki i szybko się najadają. Dobrym rozwiązaniem jest dodanie do diety skoncentrowanych źródeł energii, takich jak awokado, orzechy, masło orzechowe, nasiona i masła z nasion, suszone owoce.

Kwasy Omega – 3, EPA, DHA, AA, LA
Weganie mają obniżony poziom DHA w osoczu.
Dla niemowląt karmionych piersią, źródłem tych kwasów jest mleko matki. Należy upewnić się, że matka spożywa te kwasy w wystarczających ilościach. Po odstawieniu dziecka od piersi, niemowlę powinno otrzymywać porcję kwasów o-3 z suplementów i produktów roślinnych.
Wybierając mleko modyfikowane dla niemowląt, dobrze jest zaopatrzyć się w to wzbogacone w DHA.

Żelazo
Niedobór żelaza jest najczęściej występującym niedoborem wśród niemowląt i małych dzieci.
Około 4 miesiąca życia niemowlęta karmione piersią często wymagają dodatkowego źródła tego składnika. Niestety mleko matki zawiera małe ilości łatwo przyswajalnego żelaza.
Po urodzeniu niemowlęta mają duże zapasy żelaza w organizmie jednak pomiędzy 4 a 6 miesiącem zapasy te wyczerpują się. Jeżeli są to wcześniaki z niską masą urodzeniową, zapas żelaza kończy się wcześniej.
Bardzo ważne jest dostarczenie produktów wzbogaconych w żelazo w tym okresie życia.

Witamina B12
Niemowlęta karmione piersią spożywają tę witaminę wraz z mlekiem matki o ile spożycie B12 w jej diecie jest na wystarczającym poziomie. Jeżeli w wynikach badań oznaczona witamina B12 jest na niskim poziomie, zaleca się podawać dziecku suplementy.

Wapń
Należy zadbać o odpowiednie spożycie wapnia u dzieci wegańskich, gdyż badania wskazują na wysokie niedobory.

tabelka wapń

tabelka wapń2

(źródła: Am Diet Assoc., 1997, American Academy of Pediatrics, 1998; Mangeels, Messina, 2001; Vandenplas i wsp., 2014; O’Connell i wsp. 1989)

 


 

Autorką tekstu jest Iwona Kibil. Właścicielka poradni dietetycznej Wegecentrum. Specjalistka diet roślinnych oraz praktyk diety nieprzetworzonej, opartej o produkty roślinne. Absolwentka SGGW w Warszawie, Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji. Wciąż podnosi swoje kwalifikacje na UP w Poznaniu, także na Wydziale Nauk O Żywieniu Człowieka na kierunku dietetyka. Członkini Polskiego Stowarzyszenia Dietetyków. Uczestniczka wielu kursów i szkoleń, mi.n. z zakresu: dietcoachingu, żywienia kobiet w ciąży i małych dzieci, zaburzeń odżywiania się, dietoterapii w cukrzycy, chorobach tarczycy, neuo-linguistic programming. Autorka ebooka: ,”Weganka w ciąży”, i współautorka książki “Uodpornij się jedząc świadomie”. Autorka bloga Roślinny dietetyk. Autorka publikacji w magazynie Vege. Specjalizuje się w prowadzeniu diet roślinnych dla dzieci, osób dorosłych, kobiet w ciąży, karmiących, osób z nadwagą oraz obciążonych schorzeniami.
iwona

Strona Wegecentrum